Biuletyn Informacji Publicznej

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Tomaszowie Lubelskiem

Deklaracja dostępności

1. Wstęp oraz nazwa podmiotu publicznego

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Tomaszowie Lubelskiem (Żwirki i Wigury 2, 22-600 Tomaszów Lubelski, tel: 84 663 42 98, fax: 84 663 42 98, email: osrodek@oiktomaszow.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej - Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Tomaszowie Lubelskiem.

2. Data publikacji i aktualizacji

Data publikacji strony internetowej: 2009-08-02.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-03-25.

3. Dane kontaktowe

W przypadku utrudnień w dostępności strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Anna Rechulicz, e-mail: oik.tomaszow@interia.pl. Można także zadzwonić na numer telefonu 846634298. Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności.

4. Status pod względem zgodności z ustawą

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. O dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:

  • filmy nie posiadają napisów dla osób głuchych,
  • opublikowane zdjęcia nie posiadają opisu alternatywnego, mają charakter promocyjny i nie są wykorzystywane do realizacji bieżących zadań,
  • strona zawiera dokumenty PDF, które powstały na podstawie dokumentów bez poprawnie zaznaczonej logicznej struktury, lub PDF są skanami dokumentów,
  • mapy są wyłączone z obowiązku zapewnienia dostępności.

Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:

  • podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
  • możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
  • uporządkowana przejrzysta mapa strony,
  • artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
  • treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
  • strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.

5. Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda przygotowania

Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-09-22. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

W dniu 25 marca 2024 r. dokonano przeglądu i aktualizacji niniejszej deklaracji.

6. Informacje na temat procedury

METODA OCENY DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ

Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

SKRÓTY KLAWIATUROWE

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

INFORMACJE ZWROTNE I DANE KONTAKTOWE

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Anna Rechulicz, oik.tomaszow@interia.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu: 84 663 42 98. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie może złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bądź aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

7. Skróty klawiaturowe

Wykorzystanie skrótów klawiaturowych ułatwia korzystanie z serwisu. Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

8. Dostępność architektoniczna

Siedziba Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Tomaszowie Lubelskim zlokalizowana jest przy ulicy Żwirki i Wigury 2 na I piętrze budynku Starostwa Powiatowego w Tomaszowie Lubelskim. Na parkingu Starostwa wyznaczone są miejsca przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością.

Osoby z niepełnosprawnościami przybywające do Ośrodka Interwencji Kryzysowej w celu uzyskania pomocy bądź załatwienia spraw winny udać się do wejścia zlokalizowanego od strony ul. Żwirki i Wigury /od strony parku miejskiego/, które jest dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową: prowadzi do niego podjazd oraz automatycznie rozsuwane drzwi. Na wprost tego wejścia znajduje się tablica z dotykową mapą budynku oraz opisem w języku Braille’a. Na prawo od wejścia z automatycznie rozsuwanymi drzwiami znajduje się dźwig osobowy, który umożliwia dotarcie na pierwsze piętro budynku, gdzie swoją siedzibę ma Ośrodek Interwencji Kryzysowej.

Dźwig osobowy wyposażony jest w system głosowy oraz przyciski z opisem w języku Braille’a. Winda jest dostosowana jest do potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się. Przy wyjściu z widny znajduje się ponownie dotykowa mapa budynku z napisami w języku Braille’a. Na lewo od wyjścia z windy znajduje się Ośrodek Interwencji Kryzysowej, do którego prowadzi podjazd dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. 

Osoby z niepełnosprawnościami mogą zwrócić się do każdego pracownika Ośrodka /kierownik, pracownik socjalny, psycholog, prawnik/ z prośbą o informację lub pomoc. W pierwszej kolejności pracownicy przeprowadzają wstępną rozmowę z osobą z niepełnosprawnością w celu ustalenia charakteru załatwianej sprawy a następnie wskazują merytorycznego pracownika.

Jeżeli wymagają tego potrzeby osoby z niepełnosprawnością, merytoryczny pracownik udaje się niezwłocznie do tej osoby w celu pomocy przy załatwianiu sprawy bądź wspólnie udają się do merytorycznych miejsc pracy w celu kompleksowego obsłużenia osoby niepełnosprawnej.

9. Obsługa osób z niepełnosprawnościami

W myśl art. 7 i 8 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1243) osoby uprawnione, czyli doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, mają prawo do skorzystania w kontaktach m.in. z organami administracji publicznej z pomocy osoby przybranej, czyli osoby która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwianiu spraw w organach administracji publicznej.

Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Tomaszowie Lubelskim nie korzysta z pomocy pracownika przeszkolonego w zakresie podstawowej komunikacji w języku migowym. W sekretariacie Ośrodka /pokój nr 2/ zainstalowana jest pętla indukcyjna umożliwiająca komunikację z osobami niedosłyszącymi i słabosłyszącymi.

Istnieje możliwość wejścia do budynku z psem asystującym. Warunkiem skorzystania z uprawnienia jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.

10. Informacje dodatkowe

STRONA INTERNETOWA RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH

https://www.rpo.gov.pl/